Quick Guide: Hoe Bestuur ik een Sloep?
Een sloep of boot besturen bestaat uit 5 onderdelen: De lijnen, het afvaren, vooruit sturen, achteruit sturen en het aanmeren. In deze blogpost zal een duidelijke en bondige uitleg worden gegeven over hoe deze 5 onderdelen het beste uitgevoerd kunnen worden.
Stappenplan: Hoe bestuur ik een sloep of boot?
Stap 1: De lijnen
Een van de belangrijkste stappen is het losmaken van de lijnen voordat je gaat varen. Bij de Oosterkade zal onze medewerker jullie helpen met het losmaken van de lijnen, maar controleer hier áltijd goed op.
Nadat de lijnen losgemaakt zijn blijven ze vastzitten aan de boot en is het handig en belangrijk om goed op te rollen en klaar te leggen voor als je weer gaat aanmeren later tijdens je vaart. Je kan nu de sloep gaan besturen!
Stap 2: Afmeren
Het belangrijkste om te doen met afmeren is een lage snelheid houden. Dit is omdat je dan een foute stuurbeweging nog makkelijk kan corrigeren en de kans op ongelukken zo het kleinste is.
Hoe houd ik het stuur vast?
- Boot rechts aangemeerd: Stuur naar rechts
- Boot links aangemeerd: Stuur naar links
Om het process nog iets makkelijker te maken voor jezelf, zorg ervoor dat een andere persoon de boot een klein zetje aan de punt van de boot geeft. Dit zetje moet ervoor zorgen dat de boot meer richting het midden van het water komt te wijzen met de punt en je de sloep makkelijker kan besturen.
Stap 3: Vooruit sturen
Het belangrijkste bij vooruit sturen in een sloep of boot met buitenboordmotor is dat je naar de andere kant gaat dan waar je naartoe wijst met je stuur.
Vooruit sturen:
- Stuur naar rechts: Boot naar linksvoor
- Stuur naar links: Boot naar rechtsvoor
Een voorbeeld: Ik kom bij een burg op de Oudegracht aanvaren en moet hier links onderdoor. Dan minder ik in snelheid en druk ik het stuur naar rechts. Ik wacht totdat ik voel dat de boot naar links begint te varen en vaar onder de brug door.
LET OP! De boot besturen voelt soms wat tegenstrijdig met wat je gevoel zou zeggen. Een ongeluk zit dus in een klein hoekje. Hou een gematigde snelheid. Hierdoor kan je altijd je stuurrichting aanpassen wanneer het misgaat.
Stap 4: Achteruit varen
Ten eerste, probeer achteruit varen ten álle tijden te voorkomen. Het is niet alleen veel lastiger om de boot te besturen, het is ook veel gevaarlijker. Als je dan toch in de situatie zit dat het moét, dan zijn dit de tips die je nodig hebt.
Achteruit sturen:
- Stuur naar rechts: Boot naar linksachter
- Stuur naar links: Boot naar rechtsachter
Situaties waarbij het handig lan zijn of écht nodig is om naar achter te varen komen bijna niet voor. Wees dus niet bang en vaar met een gerust hart over de grachten van Utrecht! Maar als je toch in de situatie zit, dan weet je nu hoe je het moet oplossen.
Stap 5: Aanmeren
Bij aanmeren geldt weer hetzelfde als bij het afmeren; houd een lage snelheid aan. De beste strategie om aan te meren zonder ervaring is door op al wat grotere afstand van de aanmeerplaats jezelf voor te bereiden. Stuur rustig en beetje bij beetje richting de kant waaraan je wilt aanmeren en verminder steeds de snelheid.
15 meter voordat je bij de aanmeerplaats bent, zet je de motor uit en laat je de boot uitdrijven. Bij stap 1 heb je ervoor gezorgd dat je lijnen klaarliggen; laat iemand uit de boot deze pakken en bevestig de lijnen aan de ijzeren ringen aan de kade.
Terug naar homepagina